Afspraken en werkwijzen
We werken met z'n allen in hetzelfde cms. Om dat in goede banen te leiden, maken we afspraken met elkaar. Bijvoorbeeld over het plaatsen van nieuwe content, of juist over het verwijderen ervan. En hoe maak je een nieuwe opleiding aan? Zo regel je het!

Werken in het cms
Dat regel je in 3 stappen.
Mail je vraag naar newsroom@han.nl (=centraal mailadres voor o.a. eindredactie):
- Beschrijf de content die je wilt plaatsen.
- Staat er al iets online over dit onderwerp?
- Wat is je doel?
- Wie is je doelgroep?
- Heb je zelf al een plek in gedachten?
- Wil je meteen een verkorte url aanvragen?
Eindredactie checkt je aanvraag.
Zij hebben het overzicht over de hele site. Misschien past jouw info op een bestaande pagina. Bijvoorbeeld:
- nieuwe projecten: han.nl/onderzoek/projecten
- content over studierichtingen en clusters: han.nl/studeren
- content gericht op bedrijven: han.nl/samenwerken.
Past het onderwerp niet in de huidige websitestructuur, maar is de content wel relevant voor onze doelgroepen? Dan checken ze:
- is het een eenmalige vraag of speelt dit bij alle 13 academies?
- hoe zit het met de vindbaarheid?
- gaat het om tijdelijke of structurele content?
Eindredactie laat jou weten hoe of wat.
Je pagina wordt klaargezet, of we geven aan waar je je content kunt plaatsen. En dan: vullen maar! Geef eindredactie een seintje als je pagina zo goed als klaar is, dan doen we een globale check op je content.
Daar hebben we een checklist voor gemaakt. Zodat je content voldoet aan de richtlijnen: begrijpelijk, toegankelijk en goed vindbaar.
Tekst - titel en intro (2 punten)
Titel (h1): vat het onderwerp van je pagina samen. Maak het relevant voor je doelgroep en zet het belangrijkste woord (hoofdzoekwoord) erin. Hoe eerder, hoe beter.
Intro: nodigt je intro uit om verder te lezen? Gebruik max. 300 tekens.Tekst - pagina (2 punten)
- Schrijf afkortingen uit, vermijd jargon en ouderwetse woorden.
- Schrijf actief: vermijd ‘zullen, kunnen, worden en willen’.
- Volg de spellingsafspraken: zie het Taalkompas.
💡Tip: gebruik de brandvoice-checker van de HAN (Tone Tara)
Beeld (2 punten)
Afbeeldingen: zijn je foto’s scherp? Check de mobiele versie van je pagina (via scherm verkleinen). Gebruik de functie Mobile crop om je afbeelding op maat te maken voor mobiel. Heeft je afbeelding een alt-tekst?
Video: is de video ondertiteld?Structuur (2 punten)
Alinea’s en tussenkopjes (h2): maak alinea’s niet te lang (5-7 zinnen), gebruik 10 tot 12 woorden per zin en geef elke alinea een tussenkop die aansluit op de inhoud. Zet de tussenkop in het veld ‘title’.💡Tip: zet je tussenkop in de vragende vorm en geef in de alinea antwoord op de vraag.
SEO (1 punt)
- Metatitel: belangrijk voor de vindbaarheid van je pagina via Google en via de zoekmachine van Insite. Zet het belangrijkste woord van je pagina (hoofdzoekwoord) in de titel. Gebruik max. 60 tekens (incl. spaties)
- Keywords: belangrijk voor de zoekmachines op han.nl en Insite. Je kan meerdere keywords (zoekwoorden) toevoegen, ook synoniemen.
- Metabeschrijving: hiermee verleid je bezoekers om op je pagina te klikken (max. 160 tekens). Pak 1 of 2 zinnen uit je intro en eindig met een call to action: ‘Schrijf je nu in voor het evenement!’ of: ‘Bekijk alle punten uit het onderzoek’
Links (1 punt)
Links: maak beschrijvende links. Niet: ‘klik hier’, wel: ‘meer informatie op de pagina over de Brandvoice’.In totaal kun je 10 punten scoren!
Dat kun je niet zelf doen. Mail ask@han.nl en geef aan om welke pagina het gaat. Vertel ook waarom de pagina verwijderd moet worden en of er een redirect nodig is (zie hieronder). Functioneel beheer verwijdert de pagina en Online Marketing geeft door aan de zoekmachines dat de pagina niet meer getoond moet worden in zoekresultaten.
Pas links naar de verwijderde pagina aan
Pas alle links naar de verwijderde pagina aan of verwijder deze. ContentKing kan je helpen te zien op welke pagina's een redirect of broken link staat. Ga daarvoor naar 'Issues', selecteer je academie en loop de pagina's met redirects of broken links na.Lees meer over ContentKing en Conductor.
Een redirect kan tijdelijk helpen
Eventueel kun je naar een alternatieve pagina verwijzen, een pagina die zo veel mogelijk lijkt op de verwijderde pagina of zo veel mogelijk met hetzelfde onderwerp te maken heeft. Wil je dat, geef dit dan in je 1e mail door aan ASK HAN. Online Marketing maakt dan een redirect (=verwijzing), zodat bezoekers niet verdwalen op onze site. Maar let op: de redirect is ook tijdelijk, dus je moet nog steeds alle links op han.nl naar de verwijderde pagina aanpassen! Doe je dit niet, dan krijgt je bezoeker een foutmelding als de redirect is verlopen.Vul het formulier in. Deze gegevens heb je nodig:
- de verkorte url zelf
- het doel, waar ga je ‘m voor gebruiken
- tot wanneer online
- een contactpersoon voor deze verkorte url.
Tips voor het formuleren:
Benoem een dienst in plaats van een product
Vermijd afkortingen of jargon
Wees specifiek!
De url begint altijd met: han.nl/… of hanuniversity.com/…Wil je een pagina tijdelijk op onzichtbaar zetten? Liever niet! Het handigst en meest gebruikvriendelijkst is als je de pagina zichtbaar en up-to-date kunt houden door de content aan te passen. Zo blijft de gebruiker content vinden en daalt de zorgvuldig opgebouwde SEO-waarde van je pagina niet.
Kun je de content echt niet aanpassen? En moet de pagina binnen 1 maand wel weer live?
Volg dan deze stappen, zodat de bezoeker van de site ook happy blijft:- Stuur een mail naar ASK HAN met de URL van de pagina waar het over gaat. Zet de pagina zelf nog NIET op onzichtbaar;
- Geef aan naar welke andere pagina je de gebruiker in de tussentijd wilt sturen (redirect). Online Marketing geeft dan ook een seintje aan Google dat de pagina tijdelijk niet zichtbaar is.
- Gaat het om een opleiding of cursus/post-hbo? Stuur ook de VLS-code mee naar ASK HAN, zodat de cursus tijdelijk uit publicatie gehaald kan worden in VLS. Zo blijven ook de externe studiekeuze-websites up-to-date.
Nu heb je 2 vliegen in 1 klap geslagen: je gebruiker houdt een plezierige ervaring (geen 'Oeps? Deze pagina bestaat niet' of een inlogscherm) én je pagina behoudt de opgebouwde SEO-waarde als je binnen 1 maand de pagina weer live laat zetten. Doe je dat later, dan begint je pagina weer op 0 in de ranking van zoekmachines.
Wat als je de pagina weer live wilt zetten?
Stuur dan opnieuw een mail naar ASK HAN. De redirect wordt dan verwijderd. Mail ook even apart Online Marketing, zodat zij Google juist informeren. Belangrijk: zet pas daarna de pagina weer live!Gaat het om een opleidings- of cursuspagina? Mail dan zodra je de pagina weer live hebt gezet de VLS-code naar ASK HAN, zodat de cursus ook weer gepubliceerd kan worden in VLS.
Huh, een subdomein, wat is dat? Nou, bijvoorbeeld 'ehrm.han.nl'. In de redactie-praktijk komt het zelden voor dat je een nieuw subdomein nodig hebt. Maar goed, voor het geval dat, zo vraag je 'm aan:
- vermeld het doel;
- voor welke afdeling heb je het subdomein nodig?
- begin- en einddatum van het subdomein.
Mail je aanvraag naar ask@han.nl.
Processen en werkwijzen
Werven voor een nieuwe opleiding
Om aan de slag te gaan met de (online) wervingsactiviteiten voor een opleiding, moeten er een aantal zaken geregeld worden.
Stoppen met een opleiding
Stopt een cursus, hbo-programma, module of post-hbo? Ook dan is het zaak dit goed te regelen. Hoe? Lees het in dit stappenplan.
Een cursusnaam wijzigen
De naam van een cursus, post-hbo, module of hbo-programma wil je wijzigen. Hoe werkt dat proces en waar moet je op letten?