Nieuws, artikelen en events
Je wil een nieuwsbericht publiceren en je weet het even niet meer: wat is ook alweer het verschil tussen een nieuwsbericht en een artikel? Hoe bouw je je bericht op, en hoe zit het met eindredactie? Check de video, volg het stappenplan of scroll door naar de FAQ.
Video: hoe werkt het?
In de video zie je stap voor stap hoe je een nieuwsbericht of artikel aanmaakt en hoe je dat nieuws kunt laten verschijnen op jouw pagina.
Werkt de video niet? Op deze pagina staat hij ook.
Nieuwsbericht of artikel publiceren
Ga naar de redactieomgeving en log in:
Roxen CMS Insite Editor (han.nl), Homepage Insite - HAN.nl (Insite) of News (han.nl) (hanuniversity.com).
Klik op Nieuwe content en kies voor artikel of nieuwsbericht.
Volg deze 10 stappen en je bericht is klaar voor publicatie!
- Voorzie het Hero component van een eyebrow, titel, intro, afbeelding en alt-tekst.
- Zet je alinea's tekst in 1 of meerdere Rich text componenten en voeg een titel toe.
- Een mooie foto? Gebruik het Image component of Text & Media (foto naast tekst).
- Video's kun je kwijt in het Video component (1 video) of de Video Wall (3 naast elkaar).
- Een pakkend citaat zet je in het Quote component.
- Gebruik ook eens componenten als Highlight (kader) of Accordeon (uitklap).
- Varieer, maar houd het overzichtelijk!
- Links naar relevante content zet je in een Cards Container, kies voor skinny cards.
- Bij Author: laat HAN Redactie staan of je selecteer je naam in de lijst.
- Voeg metadata toe: een titel, een beschrijving en vink categorieën aan. En, publiceer!
Tip: met het component Quote kun je citaten uitlichten, met een naam en fotootje erbij.
Event publiceren
Ga naar de redactieomgeving en log in:
Roxen CMS Insite Editor (han.nl), Homepage Insite - HAN.nl (Insite) of News (han.nl) (hanuniversity.com).
Klik op Nieuw en kies voor agenda-item.
Volg deze 10 stappen en je pagina is klaar voor publicatie!
- Voorzie het Hero component van een eyebrow, titel, intro, afbeelding en alt-tekst.
- In de Hero button kun je de titel aanpassen en zet je de link naar het aanmeldformulier. Dit formulier vraag je aan via ask@han.nl.
- Wanneer, hoe laat en op welke locatie is jouw event? Zet het in het component Snelle info. Vul ook het veld Costs.
- Zet je alinea's tekst in 1 of meerdere Rich text componenten en voeg een titel toe.
- Een mooie foto? Gebruik het Image component of Text & Media (foto naast tekst).
- Video's kun je kwijt in het Video component (1 video) of de Video Wall (3 naast elkaar).
- Een pakkend citaat zet je in het Quote component.
- Gebruik ook eens componenten als Highlight (kader) of Accordeon (uitklap).
- Varieer, maar houd het overzichtelijk!
- Voeg metadata toe: een titel en een beschrijving. En, publiceer!
Artikelen Koers in Beeld
Er is veel belangstelling voor het aandragen van artikelen voor Koers in Beeld, heel fijn! Elke editie wordt op deze manier goed gevoed met boeiende content vanuit de hele HAN. De hoeveelheid artikelen brengt echter ook extra redactiewerk met zich mee. Je helpt de eindredacteuren enorm als je deze checklist naast je nieuwsbericht of artikel legt, voordat je het instuurt. Dan kunnen wij altijd nog de puntjes op de i zetten!
- Titel: actief geschreven en lekker prikkelend?
- Intro: nodigt het uit om verder te lezen? Gebruik max. 300 tekens.
- Afkortingen en jargon: schrijf afkortingen uit en vermijd jargon.
- Schrijf actief: vermijd ‘zullen, kunnen, worden en willen’.
- Alinea’s en tussenkopjes: maak alinea’s niet te lang (5-7 zinnen), geef elke alinea een tussenkop die aansluit op de inhoud. Zet de tussenkop in het veld ‘title’.
- Afbeeldingen: zijn je foto’s scherp? Check altijd de mobiele versie van je pagina (via scherm verkleinen). Gebruik de mobile crop om je afbeelding op maat te maken voor mobiel
- Video: is de video ondertiteld?
- Metatitel: belangrijk voor de vindbaarheid van je bericht via Google en de zoekmachine van Insite. Zet het belangrijkste woord van je pagina in de titel (keyword). Gebruik max. 60 tekens (incl. spaties)
- Keywords: ook deze zijn belangrijk voor SEO (Google) en voor de zoekmachine van Insite. Je kan meerdere keywords (zoekwoorden) toevoegen. Ook synoniemen. Zet je belangrijkste woord (keyword) ook in de titel.
- Metabeschrijving: hiermee verleid je bezoekers om op je pagina te klikken. Gebruik max. 160 tekens (incl. spaties). Pak bijvoorbeeld 1 à 2 zinnen uit je intro.
- Alt-teksten: voorzie je afbeeldingen van een alt-tekst. Dit is een beschrijving van je foto, van max. 125 tekens.
- Links: maak beschrijvende links. Dus niet: ‘klik hier’, maar: ‘meer informatie op de pagina over de Brandvoice’.
- Categorieën: het uitgangspunt is: vink zo weinig mogelijk categorieën aan. Natuurlijk de categorie die hoort bij het Koersbeeld-doel waar jouw bericht bij past. Daarnaast bijvoorbeeld de opleiding of het lectoraat waar je bericht aan gelinkt is.
Voorbeeld: HAN Prijs voor docent-onderzoeker Frits Schultheiss
Redactierichtlijnen en taalkompas
Redactierichtlijnen: Kies je voor nieuwsbericht of artikel? Welke categorieën vink je aan? Hoe lang mag de intro zijn? In de redactierichtlijnen lees je hoe we bij de HAN met nieuwsberichten omgaan. Als we ons daar allemaal aan houden, wordt het nieuws op onze websites een mooi geheel.
Taalkompas: Schrijven wij Open Dag met hoofdletters? En schrijf je 'twee' of '2'? In de schrijfwijzer lees je de afspraken die we daarover gemaakt hebben. Samen met onze Brandvoice (de stem van de HAN, hoe wij klinken) vormt-ie het Taalkompas.
Hoe zit het met nieuws op de homepage?
Het nieuws op de homepage is een verhaal apart. Je kunt er zelf niet voor zorgen dat jouw nieuwsbericht daar terechtkomt. Lees hier wat je moet doen als je wilt dat jouw bericht op de homepage komt, en wanneer nieuws relevant is voor de homepage.