Content vindbaar maken
Of je nu een opleidingspagina vult of een artikel publiceert, als webredacteur steek je veel tijd in het maken van tekst en beeld. Wat er staat, moet kloppen, en jouw content ziet er dan ook pico bello uit! Maar, wordt het goed gevonden door Google?
Zorg ervoor dat je zoekmachineoptimalisatie (SEO) ook echt optimaal is. Hoe je dat doet, lees je op deze pagina. We delen er tips van onze online marketing-collega's en geven er antwoord op veelgestelde vragen.
Heb je nog vragen? Mail onlinemarketing.mcv@han.nl
FAQ SEO
Zet belangrijke woorden (keywords) in je titel en in de titels van de componenten op je pagina. Die noemen we ook wel de tussenkoppen of, in cms-taal, de H2. De titel van je pagina is de H1. Zet de keywords ook in je tekst. Beide helpen bij het ‘ranken’: de positie die je krijgt in Google.
Elke webpagina heeft een eigen onderwerp, met bijbehorende keywords voor die pagina. Keywords kies je op basis van zoekvolume, of op basis van wat je weet over de doelgroep: waar zoekt deze op? Vaak is het de naam van je opleiding, het hoofdonderwerp van je tekst, et cetera.Tip voor je eyebrow:
de eyebrow boven de H2 wordt niet meegenomen door zoekmachines. Gebruik 'm om je tekst interessanter te maken voor je lezer, zet er ook eens een ander woord in dan je keywords.Nog een tip voor je alinea's en tussenkoppen (H2):
probeer de H2 in de vragende vorm te schrijven, bijvoorbeeld: 'Wat kun je worden met een hbo-master?' of 'Wat zijn de toelatingseisen voor HBO-Rechten?' In de alinea tekst onder de H2 geef je dan antwoord op die vraag.Vul de velden 'title' en 'description' in: de titel en de beschrijving van je pagina, nieuwsbericht of artikel. De titel is belangrijk voor je vindbaarheid, en met de beschrijving verleid je bezoekers om op je pagina te klikken. De bezoeker ziet jouw titel en beschrijving in het overzicht van zoekresultaten in Google.
Dit zet je erin:
- een call 2 action, dus: ‘Een hbo-opleiding in deeltijd of duaal? Kies voor de HAN!’ in plaats van: ‘Studeren in deeltijd of duaal’.
- het belangrijkste woord (keyword) uit je content.
Inspiratie nodig? Zoek zelf via Google op die term en kijk wat je te zien krijgt.
Lengte titel (title): max. 60 tekens (incl. spaties)
Lengte beschrijving (description): max. 160 tekens (incl. spaties).2 tips:
- benut de maximale lengte;
- check hoe je titel en beschrijving eruitzien in Google via deze tool.
Lastig om deze velden te vullen? Laat ze in ieder geval niet leeg! Heb je weinig tijd, neem dan de paginatitel over als titel en kopieer (een deel van) het intro naar het veld 'description'. Heb je iets meer tijd, vraag online marketing mee te denken: onlinemarketing.mcv@han.nl.
Allereerst: de alt-tekst is de beschrijving die je bij een foto vermeldt. Waarom is deze tekst belangrijk? Omdat Google en andere zoekmachines de alt-teksten gebruiken om te zien waar je pagina over gaat. Gebruik je 'm goed, dan kan dat leiden tot een hogere 'ranking' in Google en meer bezoekers op je pagina.
De alt-tekst vermeld je in Brandspot als je een nieuwe foto uploadt, maar het is belangrijk hem ook handmatig in te vullen in het cms. Lees meer over hoe je een goede alt-tekst schrijft.
Wat is interne content?
Content op een andere pagina op han.nl (als je op han.nl werkt), of: content op een andere pagina op Insite (als je op Insite werkt). Over en weer linken is dus extern linken.En externe content? Alles wat niet op je eigen 'kanaal' staat.
Link zo:
- Laat een interne link in hetzelfde venster openen, een externe link in een nieuw venster.
- Een link met de tekst ‘Meer informatie’ zegt niks. Schrijf op wat je bezoeker te zien krijgt, als ‘ie op de link klikt. Probeer het keyword van je pagina erin te verwerken!
Voorbeelden:
'Bekijk alle info over de Open Dag'
'Meld je aan voor de opleiding'
'Lees meer over de toelatingseisen' - Link niet naar verkorte url's, maar naar de hele pagina waar die verkorte url naar toe gaat. Voorbeeld: www.han.nl/opendagen wordt https://www.han.nl/evenementen/open-dag/. Waarom niet naar de verkorte url linken? Het zorgt voor een vertraging bij het laden van je pagina, als de bezoeker erop klikt. Dit is niet fijn voor de gebruiker, en: Google houdt van snelle websites. Te veel redirects kunnen de SEO-ranking van een pagina negatief beïnvloeden. Dus gewoon de ‘originele’ url erin zetten.
- Gebruik geen index.xml-linkjes. Als je in de redactieomgeving werkt, staat er vaak /index.xml achter je url. Let op dat je deze niet overneemt als je een link aanmaakt.
Dode links op je pagina? Daar wordt je bezoeker niet blij van, en Google ook niet. De bezoeker ben je kwijt en bij Google heeft het consequenties voor je 'ranking'. Snel fixen dus!
- Staat de link op een pagina die je zelf beheert? Verwijder de link, en pas 'm aan naar de juiste pagina. Geen idee welke dat moet zijn? Check het bij de eindredacteuren.
- Kom je op een andere pagina een dode link tegen: meld het bij ask@han.nl.
- Goed om te weten: online marketing scant de website regelmatig op dode links. Zit deze op een pagina die jij beheert? Dan krijg je een seintje per mail.