FAQ Nieuwsberichten en artikelen
FAQ Nieuwsberichten en artikelen
Vuistregel:
- Een nieuwsbericht is feitelijk en kort.
- Een artikel gaat wat verder de diepte in en is dus wat langer. Het is ook wat persoonlijker, vaak komt er iemand aan het woord die geïnterviewd is.
Ja, je kunt bij ‘visibility’ kiezen voor ‘from a date’. Daar kun je de gewenste datum ingeven, dat kan ook in het verleden of de toekomst zijn. Zo kun je dus ook inplannen dat een bericht over een week zichtbaar wordt.
- De hoofdfoto voeg je toe in het Hero Component bovenaan de pagina. Die foto wordt ook in het klein getoond in het nieuwsoverzicht.
- Wil je een foto bij de tekst plaatsen? Met het Text&Media component plaats je een foto met tekst er links of rechts naast. Met het component Image plaats je een grote foto over de hele pagina.
- Let op: check de geplaatste foto ook even op je mobiel. Daar wordt je foto vaak net anders uitgesneden, en dat zorgt nog wel eens voor 'afgehakte hoofden'. Niet zo charmant.
Welke foto kies je?
- Kies een bestaande foto uit het CMS. Die kun je vinden via Brandspot of door in het CMS te zoeken via Picture browser.
- Je kunt ook zelf een nieuwe foto uploaden via Brandspot. Hier vind je de instructies.
Ga je zelf een foto uploaden?
- Een headerfoto moet minimaal 1200 pixels breed zijn (anders is hij niet scherp in de header).
- Als de foto in de header komt moet hij liggend zijn.
- Is het een (feitelijk) nieuwsbericht? Dan kies je voor HAN redactie. Het nieuws is dan namelijk afkomstig van de HAN, niet van jou als persoon
Hoe? Je hoeft niets te doen, als je geen author naam kiest komt er automatisch HAN redactie te staan. - Is het een artikel waar jij persoonlijk bij betrokken bent? Dan kies je voor jouw eigen naam. Als jij bijvoorbeeld persoonlijk iemand hebt geïnterviewd en dat verhaal op han.nl publiceert, dan is het echt jóuw artikel.
Hoe? Zoek je naam op in het lijstje. Staat je naam er niet tussen? Stuur je verzoek naar ask@han.nl.
- Is het een (feitelijk) nieuwsbericht? Dan kies je voor HAN redactie. Het nieuws is dan namelijk afkomstig van de HAN, niet van jou als persoon
Het uitgangspunt is: vink zo weinig mogelijk categorieën aan.
Als je een categorie aanvinkt, verschijnt het bericht automatisch op de pagina waar die categorie is ontsloten. Je kunt een categorie dus zien als een doelgroep. Voorbeeld: als jij de categorie ‘decanen’ aanvinkt, wordt het nieuwsbericht getoond op han.nl/decanen, want daar is de categorie ‘decanen’ via het Insert Overview component ontsloten.
Vraag jezelf dus af: waar wordt dit bericht getoond en is dit nieuws echt relevant voor die doelgroep? Wees kritisch en kies alleen voor de categorieën die relevant zijn.
Daarvan houden we een overzicht bij op Teams kanaal webredacteuren in de map 'Nieuws, artikelen en events'.
Probeer eerst eens of je creatief met de bestaande categorieën kunt omgaan
Voorbeeld: wil je op een pagina nieuws laten inlopen over omscholen op het gebied van onderwijs en opvoeding? Kies dan in het Insert Overview component voor de 2 categorieën 'omscholen' én 'onderwijs en opvoeding', en geef aan dat berichten alleen mogen verschijnen als allebei die categorieën zijn aangevinkt (all categories must match). Op die manier creëer je dus zelf de categorie 'omscholen in onderwijs en opvoeding' en hoef je geen nieuwe categorie aan te vragen.
Toch een nieuwe categorie nodig?
Je kunt een nieuwe categorie aanvragen bij 1 van de eindredacteuren. Wij denken nog eens met je mee over een creatieve oplossing. Als het echt nodig is, vragen we de nieuwe categorie voor je aan via ASK HAN. We gebruiken onderstaande checklist om te kijken of de categorie die je in gedachten hebt aan alle eisen voldoet.
Checklist
- Is het een categorie voor een opleiding (bachelor/Ad/master)?
Ja: dan kun je de categorie aanvragen.
Nee: zie 2 - Ga je de categorie ontsluiten op een tijdelijke pagina of een event?
Ja: kies voor een bestaande categorie of plaats je bericht als component op de pagina.
Nee: zie 3. - Is er een soortgelijke categorie, die je op deze pagina kunt ontsluiten? Of kun je een combinatie van categorieën maken voor je content (en/en)? Of heeft een bovenliggende pagina al een overkoepelende categorie voor nieuws?
Ja: Verwijs dan naar een bestaande categorie
Nee: Zie 4. - Hoe vaak verwacht je content te publiceren?
Structureel, lees: een paar keer per maand? Dan kun je de categorie aanvragen.
Eenmalig? Gebruik dan een bestaande categorie, of zet het bericht als component op je pagina.
- Is het een categorie voor een opleiding (bachelor/Ad/master)?
- Han.nl: als de doelgroep van jouw bericht studiekiezers, ouders van studiekiezers, potentiële medewerkers, het werkveld of alumni zijn. Kortom, mensen van 'buitenaf'.
- Insite: als de doelgroep van jouw bericht huidige studenten en/of medewerkers zijn. Kortom: mensen van 'binnen de HAN'.
- Hanuniversity.com: als de doelgroep van jouw bericht internationale studiekiezers, hun ouders, het werkveld of buitenlandse partnerinstellingen zijn. Je schrijft dan in het Engels.
Is jouw nieuwsbericht of artikel interessant voor de doelgroepen van han.nl en hanuniversity.com? Plaats het in het Nederlands op han.nl, en in Engels op hanuniversity.com. Of plaats een kort intro op han.nl (in het Nederlands) en link naar het complete bericht - in het Engels - op hanuniversity.com. Of andersom, natuurlijk!
Op het aantal woorden.
Het is fijn om je nieuwsbericht of artikel door een eindredacteur te laten checken. Zo kunnen we zorgen dat alle nieuwsberichten en artikelen van de HAN samen een mooi geheel vormen en geschreven zijn in dezelfde brandvoice (de stem van de HAN). Bovendien zien 4 ogen altijd meer dan 2. Hier lees je meer over eindredactie op nieuws.
Op dit moment is eindredactie geen automatisch proces. Als je wil dat een eindredacteur met je meeleest, zul je zelf in actie moeten komen. Dat werkt zo:
- Maak en publiceer je nieuwsbericht.
- Heb je als categorie alleen een opleiding aangevinkt? Dan hoef je niets te doen. Wil je toch graag dat er een eindredacteur meeleest? Altijd goed! Mail dan de link van het nieuwsbericht naar eindredactie@han.nl met de vraag of de eindredacteur nog tips voor je heeft.
- Heb je een HAN-brede categorie aangevinkt? Dan verschijnt jouw nieuwsbericht op een HAN-brede pagina. Het is fijn als de eindredacteur van deze pagina zicht heeft op het nieuws dat op zijn pagina's verschijnt. Stuur daarom na publicatie een mailtje naar eindredactie@han.nl met de link naar jouw nieuwsbericht. Vertel erbij welke categorieën je hebt aangevinkt. De eindredacteur kan dan kijken of het nieuws inderdaad op die pagina past, en of hij/zij nog schrijftips voor je heeft.
- Wil je het bericht al voor publicatie naar de eindredactie sturen? Dat kan. Zet het bericht dan na publicatie op 'never visible'. Dan kan de eindredactie er wel in, maar is het nog niet zichtbaar op han.nl.
- Heb je het bericht gepubliceerd?
- Het kan een (half) uurtje duren voordat je bericht zichtbaar is. Is die tijd al voorbij?
- Staat de 'Visibility' op Always Visible?
- Wordt/worden de categorie(ën) die je hebt aangevinkt ergens ontsloten? Bijvoorbeeld: als je jouw opleiding als categorie aanvinkt, moet op jouw opleidingspagina wel het Insert Overview component staan waarin alle berichten van die opleiding worden getoond. Zie de video bovenaan deze pagina.
Vragen? Stel ze aan de eindredacteuren.
Bedenk: is het echt nodig of kun je de content aanpassen?
Is het nodig, doe het dan op de juiste manier!
- Stuur een mail naar ask@han.nl
- Geef aan welke tijdelijke redirect er moet komen.
- Online Marketing geeft ondertussen een seintje aan Google dat de pagina tijdelijk niet zichtbaar is.
- Je krijgt bericht als dit gebeurd is. Zet pas daarna de pagina op onzichtbaar en/of laat 'm verwijderen.
Nee, in principe worden er geen redirects aangevraagd voor nieuws- en agendaberichten. Hier vind je de richtlijnen voor redirects, subdomeinen en domeinen.
Zeker! Deze schrijftips delen we ook in trainingen die we geven.
Deze FAQ pagina is nog niet af...
Kwestie van tijd, of beter gezegd: het gebrek daaraan. Nog niet alle veelgestelde vragen staan er op, dat volgt snel. Tot die tijd kun je alle veelgestelde vragen die hier nog niet op staan, vinden in dit document.